Veidinger blog



Veidinger Ákos kalandozásai

Szeretek utazni. Néha veszek egy jegyet valahova, és megnézem, ott mi van. Aztán leírom az élményeimet.

Friss topikok

  • Tyto Alba: Közel 10 évig éltem Rigában. Elég szomorú, ha csak ennyi maradt meg benned abból a csodaszép város... (2021.01.15. 17:54) A Rigai Fekete Balzsam
  • Macusom: Szia, megírnád, hogy mely légitársaságokkal sikerült összeraknod az utat? Köszi: Marika (2012.03.05. 12:48) Marrakesh
  • jutaka: Nagyon hasznosak az infóid. Már-már a fan-ed vagyok. Még pöpecebb lenne, ha egy kis térképet is me... (2011.04.27. 14:41) Zaragoza, Bergamo

Támogatóm

Támogatóm az utazásokban a munkahelyem:

A Rigai Fekete Balzsam

2011.03.16. 13:28 Veidinger

2010. október

11-én Hétfőn délután East Midlands érintésével utaztam Rigába.

East Midlands egy Nottingham közelében lévő repülőtér, mely várost a félóránként közlekedő reptéri busszal egy koraesti néhány órás városnézés keretében meg is látogattam. Az éjszakát reptéren töltöttem, ahol furcsa módon én voltam az egyetlen "szállóvendég" így viszonylagos kényelemben aludtam mintegy négy órát.

Kedden korán reggel repültem Rigába. Riga a Daugova folyó két partján helyezkedik el. Innen indulnak Svédországba komphajók. A Lett nyelvet hivatalosan az ország lakosságának 60%-a, 1, 4 millió ember beszéli. A furcsa az, hogy a legtöbben - szinte mindenhol - oroszul beszélnek.

Orosz nyelvű feliratok nincsenek. Csak és kizárólag a turisztikailag fontos helyeken az angollal egyetemben alkalmazzák. Azért érdekes, mert én a piacon, boltokban utcán, buszokon leginkább egymás között oroszul beszélő emberekkel találkoztam. Szisztematikusan eltüntettek minden szovjet időből származó emléket, és feliratot. Mindenhol lett nyelvűek a feliratok e mellet esetenként angolul, és csak harmadsorban oroszul olvashatók. Egyetlen épület számomra ami a múltat idézi, a Lomonoszov Egyetem nem sokkal kisebb mása. Ez most többek között a Lett Tudományos Akadémia épülete.

Apropó piac! Rigában található a világ talán legnagyobb piaca. 72.300 négyzetméter hivatalosan a nyitott terület. Ehhez tartoznak még tízezer négyzetméteres nagyságrendben fedett csarnokok, illetve a környező utcákban a "mozgó árusítás". A város üzleteinek kínálatában jelentős szerepet kapnak az alkoholos italok. Számos exkluzív csak szeszes italt árusító bolt van. Ennek egyik oka a svéd kompforgalom, a másik meg vélhetően a múltban gyökerezik, mintegy tradíció...

Itt sikerült megkóstolnom életem eddigi legkellemetlenebb alkoholos oldatát, melynek neve Rigai Fekete Balzsam. Ez egy 1752 óta gyártott vélhetően gyógynövényekből készült, a mi Unicumunkra kis mértékben emlékeztető folyadék. 45%-os alkoholtartalommal bír. Ízéről csak annyit, hogy a csak kenyérrel tudtam "megenni" a legkisebb - 2 dl-es- kiszerelés tartalmát.

Érdekes a lett pénz, melynek jelenlegi eladási árfolyama valamivel 400 forint felett van. Leginkább az igen kis méretű fémpénzek vannak használatban. Ez azért okos dolog, mert amíg a fém alapú pénzérmék akár 20 évig is forgalomban tarthatók, úgy a sűrűn használt papírpénzeket átlagban évente cserélni kell. Legkisebb címletű bankjegy az ötös, a legnagyobb az 500-as, mely 200.000 forint feletti értékű.

Öltözködés jellemzésére a konzervatív jelző a legalkalmasabb. Furcsa, hogy nők, férfiak egyaránt szinte csak fekete színű bőr lábbelit hordanak. Igaz nagyon nem is árulnak mást. Sportcipőben utcán alig jár valaki. Színes ruházat sem gyakori.

Sok gyaloglás, nézelődés után csütörtök délelőtt szintén East Midlands érintésével utaztam haza Budapestre. Magyar turisták számára a Balti Államok nem jelentenek elsődleges célpontot. Tavasszal jártam Vilniuszban, nemrégiben Tallinban. Ezek a volt Szovjetunió tagköztársaságai 1991-ig gyakorlatilag nem voltak látogathatók. Számomra ezen egykori zárt világ mai életébe való bepillantás lehetősége jelentette a kihívást.  

Nyilvános WC Rigában...

1 komment

Címkék: riga east midlands

A bejegyzés trackback címe:

https://veidinger.blog.hu/api/trackback/id/tr952743207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tyto Alba 2021.01.15. 17:54:55

Közel 10 évig éltem Rigában. Elég szomorú, ha csak ennyi maradt meg benned abból a csodaszép városból.
A rigai balzsam pedig nem utcán lehúzós kétdekás, hanem egy rafinált ital, és semmiképpen sem kenyérrel :)
süti beállítások módosítása